الگو گوه / wedge صعودی و نزولی

19
0

گوه یا همان وج wedge چیست؟

گوه یا همان وج ( به انگلیسی wedge ) یک الگوی قیمت است که با خطوط روند همگرا در نمودار قیمت مشخص می شود. دو خط روند برای اتصال بالا و پایین های مربوط به یک سری قیمت در طول دوره های 10 تا 50 تایی ترسیم شده اند. خطوط نشان می‌دهند که اوج‌ها و پایین‌ها یا با نرخ‌های متفاوتی در حال افزایش یا نزول هستند، که با نزدیک شدن خطوط به یکدیگر، ظاهر یک گوه را نشان می‌دهد. خطوط روند گوه‌شکل از نظر تحلیل گران تکنیکال، شاخص‌های مفیدی برای تغییر بالقوه در سمت و سوی قیمت هستند.

درک الگو گوه wedge

یک الگوی گوه می تواند نشانه معکوس شدن روند صعودی یا نزولی قیمت باشد و یک الگو بازگشتی می باشد. در هر صورت، این الگو دارای سه ویژگی مشترک است:

اول، خطوط روند همگرا.

دوم، الگوی کاهش حجم با پیشروی قیمت از طریق الگو.

سوم، خروج از یکی از خطوط روند.

دو شکل الگوی گوه عبارتند از یک گوه در حال افزایش (که نشانه بازگشت نزولی است) یا یک گوه در حال نزول(که نشان دهنده یک برگشت صعودی است).

گوه در حال افزایش Rising Wedge

این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که قیمت در طول زمان در حال صعود باشد، اما می‌تواند در میانه ی روند یک نزول نیز رخ دهد.

خطوط روند ترسیم شده در بالا و پایین الگوی نمودار قیمت می تواند به یک معامله گر یا تحلیلگر کمک کند تا یک نقطه ی بازگشت قیمت را پیش بینی کند. در حالی که قیمت می تواند خارج از هر یک از خطوط روند رخ دهند ( هم به بالا گوه را بشکنند یا رو به پایین شکست دهند)، الگوهای گوه تمایل دارند در جهت مخالف خطوط روند شکسته شوند به عبارتی اگر گوه به صورت نزولی شکل گرفته، قیمت تمایل دارد از بالا خط ترند را بشکند و یک مسیر صعودی را آغاز کند و در حالت برعکس، اگر گوه به صورت صعودی شکل گرفته باشد، قیمت تمایل به شکست خط روند از پایین دارد تا یک حرکت نزولی را قیمت تشکیل دهند.

بنابراین، افزایش الگوهای گوه نشان دهنده احتمال بیشتر کاهش قیمت ها پس از شکست خط روند پایین تر است. معامله گران می توانند پس از شکست اقدام به معامله فروش ( سل sell / short ) برای معاملات نزولی انجام دهند. این معاملات به دنبال سود بردن از احتمال کاهش قیمت ها هستند.

الگو گوه نزولی Falling Wedge

هنگامی که یک قیمت در طول زمان در حال کاهش (نزولی) است، یک الگوی گوه می تواند درست زمانی که روند حرکت نهایی نزولی خود را انجام می دهد، رخ دهد. خطوط روندی که در الگوی نمودار قیمت در بالاترین قیمت ها و پایین‌ترین سطح‌ها ترسیم شده‌اند، می‌توانند همگرا شوند و یک گوه رو به پایین را تشکیل دهند چراکه در این حالت خریداران وارد بازار شده اند تا سرعت نزول قیمت را کاهش دهند.

زمانی که قیمت خط روند بالایی را می شکند، انتظار می رود که روند نزولی خاتمه یافته باشد و روند صعودی برای رسیدن به قیمت های بالاتر آغاز شده باشد. معامله‌گرانی که سیگنال‌های برگشت صعودی را شناسایی می‌کنند، می‌خواهند به دنبال معاملاتی باشند که از افزایش قیمت سود ببرند (خرید buy / long ).

مزایای ورود به معامله بر اساس الگوهای گوه wedge

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که الگوی گوه در بیشتر از دو سوم مواقع به سمت معکوس شدن حرکت می‌کند (یک شکست صعودی برای گوه‌های در حال نزول و یک شکست نزولی برای گوه‌های صعودی) که یک گوه نزولی شاخص قابل اطمینان‌تری نسبت به گوه صعودی است.

از آنجا که الگوهای گوه به یک کانال قیمت کوچکتر همگرا می شوند، فاصله بین قیمت در هنگام ورود به معامله و قیمت توقف ضرر، نسبتاً کوچکتر از شروع الگو است. این به این معنی است که در زمان شروع معامله می توان یک توقف ضرر در نزدیکی آن قرار داد، و اگر معامله موفقیت آمیز باشد، نتیجه می تواند بازدهی بیشتری نسبت به مقدار ریسک در معامله برای شروع معامله داشته باشد.

گوه یک الگوی ادامه دهنده است یا الگو بازگشتی؟

الگوی گوه نشان دهنده یک الگو بازگشتی است. بسته به اینکه خطوط روند چگونه همگرا می شوند، حجم معاملات چقدر است و اینکه گوه نزولی یا صعودی است.

آیا الگوی گوه نزولی، نشانه ای از صعود قیمت است؟

الگوی گوه نزولی به عنوان یک سیگنال صعودی در نظر گرفته می‌شود، زیرا نشان می‌دهد که قیمت کاهشی در حال از دست دادن حرکت است و خریداران شروع به حرکت برای کاهش سرعت نزول کرده‌اند.

آیا الگوی گوه صعودی، نشانه ای از نزول قیمت است؟

معمولاً، یک الگوی گوه افزایشی به عنوان یک سیگنال نزولی است، که نشان می‌دهد سهمی که در حال افزایش بوده است در آستانه بازگشت شکست قرار دارد و بنابراین احتمال برگشت قیمت وجود دارد.

منبع

مدیر سایت
نوشته شده توسط

مدیر سایت

هر آنچه که از فارکس و ترید بلد هستم را خواهم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *