الگوی مثلث Triangles pattern چیست؟

14
0

مثلث ها: مطالعه ای کوتاه در الگوهای ادامه دهنده

در مطالعه تحلیل تکنیکال، مثلث ها در دسته الگوهای ادامه دهنده قرار می گیرند. سه نوع مثلث مختلف وجود دارد و هر کدام باید به دقت مورد مطالعه قرار گیرند. این تشکیلات بدون ترتیب خاصی مثلث صعودی، مثلث نزولی و مثلث متقارن هستند.

مثلث ها را می توان به بهترین شکل به عنوان الگوهای معاملاتی افقی توصیف کرد. در ابتدای شکل گیری، مثلث در پهن ترین نقطه خود قرار دارد. با ادامه خرید و فروش بازار، دامنه نوسان قیمت در نمودار باریک می شود و نحوه قرار گرفتن کندل ها در نمودار به شکل مثلث در می آید. در ساده‌ترین شکل، مثلث علاقه خود را به خرید و فروش عملا از دست می دهد و قیمت در یک ناحیه فشرده می شود و به خط روند ها که اضلاع مثلث هستند واکنش نشان می دهند و محدود می شوند.

الگوی مثلث صعودی Ascending Triangle Pattern

خط پایین مثلث یا خط روند پایین را به عنوان خط تقاضا (حمایت) در نظر بگیرید که نشان دهنده حمایت در نمودار است. در این مرحله، خریداران موضوع از فروشندگان پیشی می گیرند و قیمت شروع به افزایش می کند. خط عرضه (مقاومت)، خط بالای مثلث است و نشان‌دهنده سمت خرید بیش از حد بازار است.

الگوی مثلث صعودی در یک روند صعودی نه تنها به راحتی قابل تشخیص است، بلکه به عنوان یک سیگنال ورود یا خروج است. لازم به ذکر است که یک روند شناخته شده باید وجود داشته باشد تا مثلث به عنوان یک الگوی ادامه در نظر گرفته شود پس هر الگویی در هر جایی درست نیست. در تصویر بالا می بینید که یک روند صعودی در حال وقوع است و خط تقاضا یا خط روند پایین تر برای لمس پایه پایین ترین قیمت ها ترسیم شده است. دو اوج در خط بالایی شکل گرفته اند که این بالاترین ها نباید به یک نقطه قیمت برسند بلکه باید نزدیک به یکدیگر باشند.

خریداران ممکن است در ابتدا نتوانند از خط مقاومت عبور کنند، و ممکن است قبل از ایجاد یک روند جدید، چند رفت و برگشت در محدوده ی مثلث انجام دهند.

تحلیل گر در این شرایط به دنبال افزایش حجم معاملات به عنوان نشانه کلیدی برای شکل گیری اوج های جدید خواهد بود.

اکثر تحلیلگران زمانی که قیمت از خط بالایی مثلث با افزایش حجم عبور کند، وارد معامله ی خرید Long می شوند و انتظار دارند که قیمت به اندازه ی پهن ترین قسمت مثلث، قیمت رشد کند.

الگوی مثلث نزولی Descending Triangle Pattern

مثلث نزولی عمدتاً در روندهای نزولی شناسایی می شود و اغلب به عنوان یک سیگنال نزولی در نظر گرفته می شود. همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، الگوی مثلث نزولی، تصویر وارونه الگوی مثلث صعودی است. دو نقطه پایین در نمودار بالا، خط مسطح پایین مثلث را تشکیل می‌دهند و دوباره، باید از نظر قیمت فقط نزدیک باشند و نه دقیقاً یکسان.

توسعه مثلث نزولی به همان اندازه مثلث صعودی طول می کشد و حجم دوباره نقش مهمی در شکست به سمت پایین ایفا می کند. (بعضی از تحلیلگران معتقدند که افزایش حجم آنچنان مهم نیست. با این حال، ما معتقدیم که این مهم است. ما همیشه قوت یا ضعف حجم را به عنوان “نی که نوشیدنی را به هم می زند” در نظر می گیریم.)

الگوهای متقارن Symmetrical Patterns

تاکنون دو الگوی مثلثی دیده‌ایم: یکی از روند صعودی و حرکت صعودی بازار و دیگری از یک روند نزولی با ظاهری کاملاً نزولی. از سوی دیگر، مثلث های متقارن به عنوان الگوهای ادامه ای در نظر گرفته می شوند که در بازارهایی توسعه یافته اند که در اکثر موارد از جهت بی هدف هستند. بازار در جهت خود بی قرار به نظر می رسد. بنابراین به نظر می رسد عرضه و تقاضا یکی هستند و معامله گران در این حالت در بلاتکلیفی به سر می برند و نمی دانند که باید وارد معامله خرید شوند یا معامله ی فروش.

با این حال، وقتی تریدرها متوجه می‌شوند که بازار می خواهد به کدام سمت می‌رود، معمولا شکست مثلث در مسیر ترند قبلی (فعلی) شکل می دهد (ادامه دهنده است). اگر به دنبال یک نقطه ورود به دنبال یک مثلث متقارن هستید، در نقطه شکست با کندل قوی می توان وارد معامله شد. توجه داشته باشید برای جلوگیری از استاپ هانت شدن، برای تشخیص فیک بریک اوت Fake brake out بهتر است منتظر عدم برگشت قیمت به مثلث باشیم.

منبع

مدیر سایت
نوشته شده توسط

مدیر سایت

هر آنچه که از فارکس و ترید بلد هستم را خواهم گفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *